تبلیغات
بوی یاس

بوی یاس
وبلاگ سیاسی مذهبی بوی یاس (فدایی ولایت )
معرفی آثار امام خمینی (ره )
وبلاگ سیاسی مذهبی بوی یاس ( فدایی ولایت )


- شرح دعاى سحر (عربى)
دعایى است كه با این جمله آغاز مى‏شود: "اللهم انى اسالك من بهائك بابهاه و كل بهائك بهى. اللهم انى اسالك ببهائك كله. "

از امام رضا (ع) نقل شده است كه امام باقر (ع) این دعا را در سحرهاى ماه مبارك رمضان مى‏خواندند. این دعا شرحهاى متعددى دارد، یكى از آنها همین شرح امام خمینى است كه در سال 1347 ق. یعنى در 27 سالگى تالیف كرده‏ اند.

این كتاب از كتابهاى عرفانى حضرت امام امت است و مانند تالیف دیگر ایشان "مصباح الهدایه"، فقط كسانى كه با فلسفه و عرفان آشنایى كامل داشته باشند مى‏توانند از آن استفاده كنند.

سال تالیف این كتاب مصادف است‏ب ا سال ورود مرحوم شاه آبادى به قم و در این كتاب دو جا از ایشان یاد و مطلبى نقل مى‏كنند. تالیف این كتاب در سال اول تلمذ نزد مرحوم آقاى شاه آبادى، این نكته را روشن مى‏كند كه حضرت امام خمینى همان طور كه خودشان در اولین برخورد و ملاقات با آقاى شاه آبادى فرموده‏ اند، فلسفه را قبلا خواند بودند و در عرفان نیز كار كرده و استاد دیده بودند.

این كتاب كه به زبان عربى است‏ب ا ترجمه فارسى آن پس از پیروزى انقلاب چاپ شده است. (2)
 2- مصباح الهدایة ال الخلافة والولایه (عربى) 

این كتاب در بیان حقیقت محمدیه و ولایت علویه است كه با ترجمه فارسى آن پس از انقلاب چاپ شده است. تالیف این كتاب در سال 1349 به پایان رسیده و مانند شرح دعاى سحر فقط براى كسانى كه با عرفان و اصطلاحات آن آشنایى دارند قابل استفاده است.
3- لقاء الله (فارسى) 

مقاله ‏اى است در این موضوع به زبان فارسى در هفت صفحه كه در آن از استادشان مرحوم آقاى شاه آبادى یاد مى‏كنند. این مقاله یا رساله در پایان كتاب لقاءالله مرحوم حاج میزا جواد ملكى چاپ شده است.
 
4- سر الصلاة، صلاة العارفین یا معراج السالكین (فارسى) 

این كتاب براى خواص از اهل عرفان و سلوك نوشته شده و تاریخ پایان تالیف آن سال 1358 ق. است و تا حال دوبار چاپ شده است كه بار اول مستقل و بار دیگر در یادنامه شهید مطهرى - رحمة الله علیه - چاپ شده است.
در این كتاب از اسرارالصلاة شهید ثانى و مرحوم آقاى شاه آبادى یاد مى‏شود و نیز به شرح اربعین خود ارجاع مى‏دهند كه معلوم مى‏شود شرح اربعین را پیش از سرالصلاة نوشته ‏اند یا هنگام نوشتن سرالصلاة آن كتاب هم در دست تالیف بوده است.
5- تعلیقه على شرح فصوص الحكم (عربى)

فصوص الحكم تالیف محیى الدین عربى و شرح آن از محمود قیصرى است و امام خمینى شرح فصوص را در هفت ‏سالى كه از محضر مرحوم آقاى شاه آبادى استفاده مى‏كردند، نزد ایشان خوانده و تاریخ تالیف این تعلیقه هم همان سالهاست. در این تعلیقه به مصباح الهدایه خود ارجاع مى‏دهند و از مرحوم آقاى شاه آبادى نیز یاد مى‏كنند. كتاب شرح فصوص 495 صفحه است كه تعلیقه امام تا صفحه 396 آن است.
6- تعلیقه على مصباح الانس (عربى)

مفتاح غیب الجمع والوجود تالیف صدرالدین محمدبن اسحاق قونوى و شرح آن به نام مصباح الانس تالیف محمدبن حمزة بن محمد عثمانى معروف به ابن فنارى است. امام خمینى مصباح الانس را تا صفحه 44 از سال 1350 تا 1354ق. نزد مرحوم آقاى شاه آبادى خوانده است.

7- تعلیقه على شرح حدیث راس الجالوت (عربى)

قاضى سعید محمدبن محمد مفید قمى از دانشمندان و عرفاى قرن یازدهم، تالیفات فراوانى دارد كه یكى از آنها شرح حدیث راس الجالوت است كه در ذریعه حاج آقا بزرگ در حرف "شین" یاد شده و متاسفانه نویسنده، این رساله را هنوز زیارت نكرده است. گویا مقصود از حدیث راس الجالوت همان احتجاج حضرت رضا (ع) با اصحاب ادیان مختلفه است كه قسمتى از آن احتجاج با راس الجالوت یهودى است. حدیث در توحید و نیز عیون اخبارالرضا شیخ صدوق و احتجاج طبرسى و جلد دهم بحارالانوار و جلد دوم مسندالرضا نقل شده.

امام خمینى - رضوان‏الله علیه - تعلیقه ‏اى بر این رساله قاضى سعید نوشته ‏اند كه در جلد 26 ذریعه صفحه 285 چاپ مشهد یاد شده و هنوز به چاپ نرسیده است.
 8- شرح حدیث راس الجالوت (عربى)

امام خمینى علاوه بر تعلیقه ‏اى كه یاد شد مستقلا شرحى بر این حدیث نوشته ‏اند كه تاریخ تالیف آن بنا بر آنچه در كتاب آیینه دانشوران آمده است، 1348 مى‏باشد و این رساله هم متاسفانه هنوز چاپ نشده است.
 9- شرح حدیث راس الجالوت (عربى)

10- تفسیر سوره حمد (فارسى) 

تفسیرى است عرفانى بر سوره حمد كه امام خمینى در سالهاى اول پیروزى انقلاب در پنج جلسه بیان فرمودند و مكرر چاپ شده است. امام خمینى در كتاب سرالصلاة، سوره حمد و توحید را به طور مختصر با اشاراتى عرفانى تفسیر كرده‏اند. به صفحات 139 تا 151 چاپ 1360 شمسى مراجعه شود. و نیز در كتاب "آداب الصلاة" سوره حمد و توحید و اناانزلناه را به گونه ‏اى مفصلتر تفسیر كرده‏اند.
11- الحاشیه على الاسفار (عربى)

امام خمینى - رضوان الله علیه - از مدرسین اسفار ملاصدرا بوده و گویا حواشى بر این كتاب داشته باشند; زیرا یكى از فضلاى حوزه علمیه قم حاشیه ‏اى از ایشان در مجله كیهان اندیشه نقل كردند والله العالم.
12- آداب الصلاة (فارسى)

این كتاب را پس از "سرالصلاة" نوشته‏ اند.
13- مبارزه با نفس جهاد اكبر (فارسى) 

رساله‏ اى است اخلاقى، در موضوع "جهاد با نفس" كه تقریر سخنرانیهاى حضرت امام در نجف اشرف براى طلاب و فضلا است. این رساله بارها چاپ شده است.
14- شرح حدیث جنود عقل و جهل (فارسى) 

در كتاب شریف اصول كافى حدیثى در بیان لشگریان عقل و جهل از امام صادق (ع) نقل شده كه شامل هفتاد و چند عنوان است.

امام خمینى - رضوان الله علیه - این حدیث را به زبان فارسى شرح كرده ‏اند ولى تا عنوان 25 آن را بیشتر ننوشته و موفق به تكمیل آن نشده ‏اند.
15
- اربعین - شرح اربعین (فارسى)

شرح چهل حدیث است كه سى و سه حدیث آن اخلاقى و هفت ‏حدیث دیگر اعتقادى است.

فهرست احادیث این كتاب بسیار ارزنده از این قرار است:

جهاد نفس، ریا، عجب، كبر، حسد، حب دنیا، غضب، عصبیت، نفاق، هواى نفس، فطرت، تفكر، توكل، خوف و رجاء، امتحان، صبر، توبه، ذكر خدا، غیبت، اخلاص، شكر، كراهت از مرگ، اصناف طالبان علم، اقسام علم، وسواس، فضیلت علم، عبادت و حضور قلب، لقاءالله، وصیت رسول‏خدا (ص) به حضرت امیر (ع) ، اقسام قلوب، عدم شناخت‏حقیقى خدا و رسول و امام مومن، یقین و حرص و رضا، ولایت‏شرط قبول اعمال، حال مومن نزد خدا، معرفت‏حق و اسماء او، معرفت‏حق و صفات او، طریق معرفت‏حق تعالى و اولى الامر، خداوند آدم را به صورت خود آفرید، خیر و شر، حقیقت توحید.
كتابهاى فقه استدلالى


حضرت امام خمینى (س) مدت سى سال یا بیشتر فقه استدلالى تدریس مى‏كردند و همه این درسها یا قسمت اعظم آنها را نوشته‏ اند و یكى از امتیازات این تالیفات همین است كه پس از تدریس و تحقیق كامل، نوشته شده است. بحثهایى را كه حضرت امام خمینى نوشته‏ اند، عبارتند از: طهارت و مكاسب محرمه و بیع و خیارات و خلل صلاة، تقیه كه همه به زبان عربى است ‏به این شرح:
16- كتاب الطهارة

جلد اول، بحث نجاسات، تاریخ پایان تالیف، 10 ذیحجه 1373 ق. چاپ اول در 272 صفحه در قم و چاپ دوم در 358 صفحه در نجف سال 389 ق.
17- كتاب الطهارة

جلد دوم، بحث ماء ثلاثه. تاریخ پایان تالیف، 22 ربیع‏الاول 1376 ق. چاپ قم در 319 صفحه.
18- كتاب الطهارة

جلد سوم، بحث تیمم. تاریخ پایان تالیف، 11 شعبان 1376. چاپ قم در 235 صفحه.
19- كتاب الطهارة

جلد چهارم كتاب مذكور پیرامون بحث از احكام نجاسات مى‏باشد. این كتاب كه آخرین قسمت از مباحث طهارت است تالیف آن در تاریخ 28 ذیقعده 1377 ق. به پایان رسیده و چاپ آن نیز در نجف اشرف به سال 1389 ق. انجام گرفته است. تعداد صفحات این جلد 290 صفحه مى‏باشد.
20- المكاسب المحرمه 

جلد اول، شامل بحث‏هاى الاكتساب، الاعیان النجسه، الاكتساب مما یكون المقصود حراما، الاكتساب بما لا منفعة فیه، الاكتساب بماهو حرام فى نفسه، نقاشى و مجسمه‏سازى، غنا و غیبت و قسمتى از رساله روضة الغناء استادشان حاج شیخ محمدرضا اصفهانى در این جلد نقل شده است.
21- المكاسب المحرمه

جلد دوم، شامل بحث‏هاى قمار، كذب، كمك به ظالم، ولایت از طرف جائر، تكسب به واجبات، جوایز سلطان و خراج و مقاسمه‏اى كه سلطان جائر مى‏گیرد.
22- كتاب البیع 

جلد اول، تاریخ تالیف پس از 1380ق. در 457 صفحه در نجف چاپ شده است.
23- كتاب البیع

جلد دوم، در سال 1391 در نجف در 575 صفحه چاپ شده است و بحث ولایت فقیه حضرت امام خمینى كه منشا بسیارى از تحولات گشت، در این جلد است.
24- كتاب البیع

جلد سوم، تاریخ پایان تالیف، 11 جمادى‏الاولى 1392 و در همان سالها در 485 صفحه در نجف چاپ شده است و بدین ترتیب این سه جلد، حاصل تدریس حدود دوازده سال حضرت امام مى‏باشد كه به قلم خودشان نوشته شده است.
25- كتاب البیع

جلد چهارم، بحث‏ خیارات. تاریخ پایان تالیف، 25 جمادى‏الاول 1394. در 452 صفحه در نجف در همان سال تالیف چاپ شده است.
26- كتاب البیع

جلد پنجم، شامل بقیه بحث‏خیارات و بحث نقد و نسیه و قبض. تاریخ پایان تالیف، 15 جمادى‏الاولى 1396. در 402 صفحه در سال 1397 در نجف چاپ شده است.
27- كتاب الخلل

بحث ‏خلل صلاة است كه ظاهرا پس از سال 1397 تا هنگام مراجعت‏ به ایران بحث كرده و نوشته ‏اند. این كتاب در 314 صفحه در قم چاپ شده است. (4)
28- رسالة فى التقیة

رساله‏ اى است ‏شامل مباحث تقیه در 35 صفحه كه تاریخ تالیف آن شعبان 1373 ق. مى‏باشد و به ضمیمه رساله‏ هاى اصولى حضرت امام در سال 1385 ق. در قم چاپ شده است.

جالب اینكه بحث معروف "تقیه براى حفظ دین است نه محو دین" در این رساله عنوان شده است.
29- رسالة فى قاعدة من ملك

این رساله در كتاب آثارالحجة (جلد دوم صفحه 45) جز تالیفات حضرت امام یاد شده است.
30- رسالة فى تعیین الفجر فى اللیالى المقمره

این رساله در 32 صفحه رقعى در سال 1367 شمسى از امام خمینى منتشر شده است كه در عین اختصار، از تالیفات فقه استدلالى ایشان به شمار مى‏آید.

تالیفات امام در اصول فقه كه همه به زبان عربى است، به شرح ذیل است:
31
- رساله لا ضرر

قاعده لاضرر با اینكه قاعده‏اى فقهى است اما در كتابهاى اصول در بخش برائت مورد بحث قرار مى‏گیرد و از این رو ما این رساله را از تالیفات اصول فقه به شمار آوردیم. این رساله هنگامى كه حضرت امام دوره اول اصول فقه را تدریس مى‏فرمودند، نوشته شده و تاریخ پایان تالیف آن غره جمادى‏الاولى 1368ق. مى‏باشد كه در 68 صفحه به ضمیمه چند رساله دیگر با نام "الرسائل" در قم در سال 1385 چاپ شده است.
32- رسالة الاستصحاب

این رساله در دوره اول درس اصولشان نوشته شده و تاریخ پایان تالیف آن، و رمضان 1370 مى‏باشد كه در 290 صفحه با همان رسائل در سال 1385 ق. در قم چاپ شده است.
33- رسالة فى التعادل والتراجیح

در دوره اول درس نوشته‏اند و تاریخ پایان تالیف آن، 9 جمادى‏الاولى 1370 و تاریخ پاكنویس آن ماه رمضان 1370 بوده است و در 92 صفحه در همان رسائل در سال 1385 در قم چاپ شده است.
34- رسالة الاجتهاد والتقلید 

چون پایان دوره اول درس اصول فقه حضرت امام 1370 ق. بوده تاریخ پایان تالیف این رساله باید همان سال باشد. در 78 صفحه در همان رسائل در سال 1385ق. در قم چاپ شده است. (5)
35- رسالة فى الطلب والارادة 

این رساله را مى‏توان از رساله‏هاى فلسفى عرفانى شمرد، ولى چون حضرت امام در درس اصول فقه بحثش را مطرح كردند، ما جزو تالیفات اصول فقه ذكر كردیم.
36- تعلیقة على كفایة الاصول

مرحوم حاج آقا بزرگ تهرانى در كتاب الذریعه (جلد 26صفحه 285 چاپ مشهد) حاشیه كفایة‏الاصول آخوند خراسانى تالیف حضرت امام خمینى را یاد مى‏كنند و مى‏فرمایند: "ذكره فى فهرس تصانیفه" و آقاى رازى نوشته ‏اند این حاشیه از بحث قطع تا استصحاب است و در جاى دیگر خوانده‏ ام كه تاریخ پایان تالیف 1368 ق. مى‏باشد.
37- رساله در موضع علم اصول

و نیز در برخى نوشته‏ها، كتابى در اصول فقه به این عنوان "رساله در موضوع علم اصول" از تالیفات امام خمینى - قدس سره - شمرده شده است.
38- حضرت آقاى سبحانى كه از شاگردان برجسته حضرت امام بوده است ، مى‏گوید:

امام خمینى (س) تقریرات درس مرحوم آیت‏الله العظمى بروجردى را نیز از آغاز مباحث اصول تا حجیت مظنه نوشته ‏اند.
رساله هاى عملیه یا فقه غیراستدلالى
39- تعلیقة على العروة الوثقى (عربى)

حاشیه ‏اى است‏ بر تمام عروة الوثقى مرحوم سیدمحمدكاظم یزدى. تاریخ پایان این تعلیقه 7 جمادى‏الاولى 1375ق. مى‏باشد، چاپ اول آن در 345 صفحه در قم انجام شده است و پس از چندى توسط مطبوعات "دارالفكر" چاپ دوم شده و سپس به ضمیمه خود عروة الوثقى، مكرر به چاپ رسیده است.
40 - تعلیقة على وسیلة النجاة (عربى)

حاشیه ‏اى است ‏بر تمام وسیلة النجاة سیدابوالحسن اصفهانى. تاریخ تالیف آن مشخص نیست.
41- حاشیه توضیح المسائل (فارسى)

حاشیه ‏اى است ‏بر توضیح المسائل آیت ‏الله العظمى بروجردى كه در قم در 138 صفحه در سال 1381 پس از رحلت آیت الله بروجردى چاپ شده است.
42- رساله نجاة العباد (فارسى)

این رساله باید سه جلد باشد، نویسنده فقط جلد دوم آن را كه از مكاسب محرمه تا طلاق است و در 155 صفحه در قم در حدود سال 1380 به چاپ رسیده، زیارت كرده است. این رساله ظاهرا تالیف خود حضرت امام است و باید درباره قسمتهاى چاپ نشده آن تحقیق شود.
43- حاشیه رساله ارث (فارسى)

مرحوم حاج ملاهاشم خراسانى صاحب كتاب منتخب ‏التواریخ رساله‏ اى در ارث به زبان فارسى نوشته كه با حاشیه برخى مراجع تقلید گذشته چاپ سنگى شده است. حضرت امام خمینى حاشیه ‏اى بر این رساله نوشته ‏اند كه با اصل رساله در 120 صفحه در قم ظاهرا، پس از رحلت آیت ‏الله العظمى بروجردى، چاپ شده است.
44- مناسك یا دستور حج (فارسى) 

این رساله مكرر چاپ شده و چاپ سوم آن كه نویسنده زیارت كرده در 187 صفحه در سال 1384 ق. انجام شده است.
46و45- تحریر الوسیله (عربى)

وسیلة النجاة تالیف مرحوم آیت‏الله العظمى آقاسیدابوالحسن اصفهانى از جهت كثرت با بهاى فقه (نه كثرت فروع) بر عروة الوثقى تالیف سیدمحمد كاظم یزدى برترى دارد یعنى بسیارى از بابهاى فقه مانند مكاسب، طلاق، نذر و . . . در عروة‏الوثقى نیست ولى در "وسیلة‏النجاة "هست. امام خمینى همان طور كه قبلا گفته شد بر "وسیلة‏النجاة" حاشیه داشتند و در سال 1384 كه در تركیه تبعید بودند به این فكر افتادند كه حاشیه خود را در متن وسیله درج و در ضمن با بهایى را هم كه وسیلة‏النجاة، ناقص دارد تتمیم و مسائل مستحدثه را هم به آن بیفزایند. این كار به صورت بسیار خوبى در مدتى كه تبعید بودند انجام گرفت و به نام " تحریرالوسیله" در همان سالها، در نجف، در دو جلد (662و647 صفحه) چاپ و سپس مكرر تجدید چاپ شد. (6)
47- زبدة الاحكام (عربى)

رساله مختصرى است كه با توجه به تحریرالوسیله حضرت امام خمینى توسط برخى از شاگردان ایشان تنظیم شده و مكرر به چاپ رسیده، یكى از چاپهاى ممتاز آن چاپ سازمان تبلیغات اسلامى در 273 صفحه در سال 1404 ق. انجام شده است.
48- توضیح المسائل (فارسى) 

در زمان آیت ‏الله العظمى بروجردى احساس شد كه رساله عملیه ایشان باید ویرایش شود تا براى عامه مردم باسواد قابل فهم باشد. به این منظور حجت ‏الاسلام والمسلمین حاج شیخ على اصغر كرباسچى، موسس مدرسه علوى در تهران و استاد محترم جناب آقاى على اصغر فقیهى، صاحب تالیفات متعدد با همكارى یكدیگر رساله عملیه آن مرحوم را به صورت بسیار مطلوبى در آوردند و به نام توضیح المسائل نامیده شد. پس از رحلت آیت‏الله بروجردى مراجع تقلید بر این كتاب حاشیه زدند. از جمله حضرت امام حاشیه ‏اى بر این كتاب نوشتند كه بعدها توسط برخى از علما، حاشیه ایشان در متن درج و به نام توضیح المسائل امام خمینى مكرر چاپ شده است.
49- ملحقات توضیح المسائل (فارسى)

تحریرالوسیله حضرت امام خمینى مسائل جدید و مستحدثه را هم داشت ولى به زبان عربى بود و چون این مسائل براى فارسى زبانان هم لازم بود، به فارسى ترجمه و به ضمیمه برخى مسائل امر به معروف و نهى از منكر و دفاع كه در توضیح المسائل نبود، به نام ملحقات توضیح المسائل و نامهاى دیگر، هم مستقل و هم به ضمیمه توضیح ‏المسائل مكرر چاپ شد.
51و50- استفتائات (فارسى)

یكى از كارهاى بسیار ارزنده، جمع و تنظیم جواب سوالاتى است كه از فقها مى‏شده تا براى غیر سوال كننده هم مورد استفاده قرار گیرد. كتابهاى بسیار مهم " جامع ‏الشتاب" میرزاى قمى و سوال و جواب" حجت ‏الاسلام شفتى و "سوال و جواب" سیدمحمد كاظم یزدى. همه از این قبیل است. اخیرا مجموعه سوال و جوابهاى آیت ‏الله العظمى گلپایگانى هم در چند جلد تنظیم و چاپ شده است. برخى از علاقه ‏مندان به امام خمینى - رضوان ‏الله علیه - به فكر افتادند كه همین كار را در مورد استفتائات و جوابهاى حضرت امام انجام دهند كه قسمتى از آن كه گویا مربوط به سالهاى 1360-1362 شمسى است و در دو جلد تنظیم شده. یك جلد آن در 519 صفحه توسط انتشارات جامعه مدرسین قم چاپ شده است.
52- حكومت اسلامى یا "ولایت فقیه" (فارسى) 

این كتاب حاصل درسهاى حضرت امام خمینى راجع به ولایت فقیه است كه در كتاب البیع ایشان هم به گونه‏اى مختصرتر آمده است. چاپ سوم این كتاب در 208 صفحه در سال 1391 انجام شده است. و این همان كتابى است كه زمینه فكرى تشكیل حكومت اسلامى را در ایران آماده ساخت و دستگاه جبار شاهنشاهى نسبت‏ به آن خیلى حساسیت نشان مى‏داد.
53- كشف الاسرار (فارسى)

مرحوم حاج شیخ مهدى پائین شهرى از علماى بزرگ قم و اتقیا بود. فرزند ناخلف او على اكبر حكمى زاده رساله‏اى به نام "اسرار هزار ساله "نوشت و در 38 صفحه در سال 1322 شمسى منتشر ساخت. موضوع این رساله حمله به مذهب تشیع بود. یعنى حرفهاى فرقه ضاله وهابى را به ضمیمه تبلیغات سؤ علیه روحانیان كه آن روزها بازارشان داغ بود، در این رساله آورده بود و در حقیقت رساله‏اى بود در ترویج وهابیت و از طرفى همسو با كسروى و از طرف دیگر با رضاخان كه دشمن روحانیان بود.

امام خمینى - رضوان الله علیه - سكوت را روا ندانستند و كتاب كشف الاسرار را در همان تاریخ، در پاسخ آن رساله نوشتند (7) و ضمنا خیانتهاى رضاخان را هم با راحت ‏بیان كردند. كتاب مورد استقبال قرار گرفت و بارها چاپ شد. چاپ اول در سال 1323 شمسى و چاپ سوم آن در سال 1327 شمسى در 334 صفحه توسط كتابفروشى علمیه اسلامیه تهران انجام شده است.

قابل ذكر است كه حضرت امام براى تالیف "كشف ‏الاسرار" مدتى درس خود را تعطیل كردند و به نوشتن این كتاب پرداختند و یك بار دیگر به همه این در را آموختند كه باید دنبال عمل به تكلیف بود نه اینكه به یك كار مخصوص دل بست.

امام خمینى همیشه حامى حفظ وحدت مسلمانان بودند، اما در عین حال بیان كردن بطلان عقاید وهابیان و خرافاتى را كه آنان قائلند، جایز مى‏دانستند و كتاب " كشف ‏الاسرار" در همین راستا بود. در ضمن حضرت امام خمینى بیان مبانى تشیع و استدلال بر حقانیت این مذهب را هم به طورى كه اختلاف‏ انگیز نباشد جایز، بلكه لازم مى‏دانستند كه نمونه اعلاى آن پیشگفتار وصیتنامه سیاسى ایشان است. (8)
54- رساله در رجال (عربى)

حضرت امام در علم رجال تالیفى ندارند، اما در جلد اول كتاب طهارتشان كه قبلا یاد شد، بحثى درباره "محبت‏ خبر اصحاب الاصول والكتب "در 24 صفحه كه مى‏توان آن را رساله ‏اى جداگانه داشت و ما این بحث را به عنوان رساله‏ اى مستقل یاد كردیم تا نظر افاضل را به آن جلب و این بعد علمى حضرت امام - رضوان الله علیه - نیز معلوم گردد. در این بحث درباره عبارت معروف: اجمعت العصابة على تصحیح . . . " و درباره فرق اصل و كتاب در اصطلاح قدما تحقیق شده است.
55- دیوان شعر (فارسى)

حضرت امام از آغاز جوانى تا پایان عمر گاهگاهى شعر مى‏سرودند و نمونه ‏هایى از آن در كتابها آمده و یا در حافظه ‏ها هست و بخشى از آنها پس از رحلت ‏حضرت امام به صورتهاى گوناگون چاپ شد. مجموعه اشعار ایشان دیوانى نسبتا بزرگ را تشكیل مى‏دهد ولى قسمتهایى از آن مفقود شده.
56- رساله اى مشتمل بر فوایدى در بعضى مسائل مشكله

این كتاب در بعضى مصادر، یاد شده است و اطلاعى از كم و كیف آن در دست نیست. كتابهایى كه تا كنون یاد شد، جز چند مورد آن، به قلم خود حضرت امام خمینى (س) بود; اما چند كتاب هم تقریرات بحثهاى فقه و اصول ایشان است كه شاگردان آن بزرگوار آنها را نوشته ‏اند.
58و57- تهذیب الاصول (عربى)

تقریر بحث اصول فقه حضرت امام است; به قلم استاد محترم حاج شیخ جعفر سبحانى كه با چهار رساله الاضرر - استصحاب - تعادل و تراجیح و اجتهاد و تقلید) كه به قلم خود امام است، دوره كامل فقه مى‏باشد. (9)
59- رساله فى قاعدة لا ضرر یا نیل الاوطار

تقریر بحث امام است ‏به قلم آقاى سبحانى، تاریخ پایان تالیف 1375 ق. و تاریخ پاكنویس آن 1380ق. این رساله ضمیمه تهذیب الاصول چاپ شده است.
60- رساله فى الاجتهاد والتقلید (عربى)

تقریر بحث امام است ‏به قلم آقاى سبحانى، تاریخ پایان تالیف 1370ق. كه تاریخ پایان دوره اول درس اصول فقه امام است و تاریخ تجدید نظر در این رساله 1377ق. كه تاریخ پایان دوره دوم درس اصول فقه امام است و تاریخ پاكنویس آن 1382ق. مى‏باشد. این رساله هم به ضمیمه تهذیب ‏الاصول چاپ شده.
61- لب الاثر یا رساله فى الطلب والاراده والجبر والتفویض. (عربى)

تقریرات بحث امام است ‏به قلم آقاى سبحانى. تاریخ پایان تالیف 1371ق. و تاریخ پاكنویس 1373ق. و عكس نسخه خطى آن در 57 صفحه در كتابخانه موسسه در راه حق قم موجود است. همان طور كه توجه دارید سه بحث اخیر یعنى قاعده لاضرر و اجتهاد و تقلید و طلب و اراده را هم خود امام نوشته‏ اند و هم جناب آقاى سبحانى و شاید تفاوت چندانى نداشته باشند.
62- كتاب البیع (عربى)

تقریر قسمتى از بحث‏ بیع حضرت امام است ‏به قلم استاد محترم جناب آقاى قدیرى كه اخیرا وزارت ارشاد آن را چاپ كرده است. البته همین قسمت‏ به قلم خود امام هم نوشته شده كه قبلا یاد گشت.
82تا63- صحیفه نور (فارسى)

اعلامیه ها و گفتارها و حكمها و سخنرانیها و مصاحبه ‏هاى حضرت امام از سال 1341 شمسى تا سال آخر عمر شریفشان به صورتهاى گوناگون و سلیقه ‏هاى مختلف جمع ‏آورى و تنظیم و نشر شده است (10) كه شاید معتبرترین و جامعترین آنها كتاب شریف صحیفه نور باشد.

این كتاب حدود بیست جلد است و شامل رهنمودهاى حضرت امام از سال 1341ش. تا آخر عمرشان یعنى 1368ش. مى‏باشد. در آغاز این كتاب نوشته ‏اى از سال 1363ق. كه مربوط به حدود بیست‏ سال قبل از نهضت پانزدهم خرداد است آمده كه بسیار جالب توجه است.
83- وصیتنامه سیاسى الهى (فارسى) 

آخرین تالیف حضرت امام خمینى است كه پس از رحلت آن بزرگوار در اختیار امت اسلامى قرار گرفت و نویسنده فكر مى‏كند این نسخه الهى به دلیل توجه خاص ملت ما به آن، پر تیراژترین كتاب در تاریخ چاپ ایران باشد زیرا تاكنون كه هنوز سالگرد درگذشت آن بزرگوار نرسیده است، شاید بیش از یك میلیون نسخه از آن چاپ شده باشد.
84- ره عشق

نامه عرفانى حضرت امام خمینى مورخ 1404ق. از انتشارات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى.
85- باده عشق

نامه عرفانى دیگرى است از انتشارات سروش
  


برچسب ها: آثار امام خمینی، رساله، اصول فقه، اصول، قاعده لاضرر، استصحاب، متون فقه، نامه، ایت الله بروجردی، قم، انقلاب، تالیفات، شمسی، فقه استدلالی، توضیح المسایل، تفسیر سوره حمد، حدیث، تقیه، ولایت فقیه، دین، خیارات، مکاسب، حقوق، قمار، کذب، مسایل،
[ یکشنبه 30 بهمن 1390 ] [ 02:12 ب.ظ ] [ خادم حرم یار ]
درباره وبلاگ

خدایا تا ظهور آقامان امام خامنه ای را برایمان نگه دار .
آمین


یاس یعنی بوی دل بوی بهشت / یاس یعنی فاطمه حیدر سرشت
امار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
پخش زنده حرم امامان معصوم و اماکن مقدس وصیت نامه شهدای 8 سال دفاع مقدس خاطرات و داستان های زمان جنگ تصاویری از شهدا و امام شهدا یکی از بزرگترین مراجع حدیث شعر های امام خامنه ای تصاویری از امام خامنه ای شعر های امام خمینی پیامک و سخن بزرگان دانستنی ها